اولین گزینه برای ازبین بردن گرد و غبار از روی لنز دوربین، دمنده است. اگر گرد و غباری روی لنز دوربین خود دیدید، شاید یکبار دمیدن سریع دمنده کافی باشد تا بتوانید گرد و غبار لنز را پاک کنید.

 

•    قبل از تمیز کردن عکس جای لکه ها را پیدا کنید

صفحه‌ی ساده و سفیدی پیدا کنید و از آن عکس بگیرید. به‌این‌ترتیب می‌توانید محل دقیق لکه‌ها روی لنز را تشخیص دهید. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، دو مدل عکس بگیرید. یکی را از یک صفحه‌ی سفید و روشن و دیگری را از یک صفحه‌ی تاریک و تیره‌رنگ ثبت کنید. این گونه جای لکه‌ها را خیلی دقیق تر تشخیص می‌دهید.

 

 

•    از برس مویی برای پاک کردن کثیفی استفاده کنید.

اگر کثیفی روی لنز خیلی زیاد است و نمی توان به راحتی آن را جدا کرد، بهتر است از یک برس مویی بسیار نرم برای پاک کردن آن استفاده کنید. لنزتان را با فوت و نفس خودتان تمیز نکنید بلکه میتوانید از سشوار با باد سرد استفاده کنید. بعد از برس، از دستمال های میکروفایبر ارزان قیمت موجود در بازار استفاده کنید. این دستمال ها به خاطر نرمی زیادی که دارند، هیچوقت لنز دوربینتان را خش نمی اندازند.

 

 

•    با چند کار کوچک لکه ها را واضح تر ببینید

برای تعدیل و تنظیم فوکوس، دوربین خود را روی حالت دستی یا همان مود (Manual)  قرار دهید. سپس حلقه‌ی تنظیم فوکوس را تا آخر بچرخانید. این کار کمک می‌کند تا شما صفحه‌ی لنز را با وضوح بالا در صفحه‌ی نمایش ببینید و لکه‌ها و کثیفی را روی آن تشخیص دهید.

 

 

•    استفاده از اسپری مخصوص لنز

قوی ترین روش تمیز کردن لنز دوربین، استفاده از اسپری مایع تمیزکننده مخصوص لنز است. مانند دستمال های مرطوب، این تمیزکننده معمولا برپایه الکل است که می تواند بدون خط انداختن و با بخار شدن سریع، سطح لنز را تمیز کند.

 

 

•    پارچه های مایکروفایبر برای تمیز کردن لنز

پارچه های مایکروفایبر، روشی موثر در تمیز کردن لکه ها هستند. قیمت این دستمال ها باتوجه به برند آنها متفاوت است. پارچه های مایکروفایر گران تر از دستمال های مخصوص لنز هستند اما دوام آنها بیشتر است و می توان چندین بار از آنها استفاده کرد و قابل شستشو هستند.

 

و در اخر زمانی که از دوربین استفاده نمی کنید همیشه از درپوش آن استفاده کنید تا لنز دوربین آسیب نبیند.